دکتر حسن عباسی
دفعات بازدید ۶۷۱جلسه ۵۰ کلبه کرامت دکتر عباسی با موضوع بعثت پیامبر و جامعه نبوی
۱
۲

۳

۴

۵
جلسه ۵۰
بعثت و جامعه نبوی
بررسی فیلم دروازه نهم
این فیلم بر اساس موعود گرایی شیطان پرستان و بازگشت لوسیفر است. در فیلم تلاش افراد برای پیمان بستن با لوسیفر و دستیابی به قدرت های ماورایی به نمایش در می آید.
افراد شاخص در فیلم دارای حجم گسترده ای از کتب گران قیمت هستند اما این کتاب ها هیچ علم مفیدی به آن ها نمی افزاید.
همچنین فیلم نشان می دهد که بر خلاف تلاش عده ای برای عهد بستن با شیطان، چگونه شیطان یک فرد عادی از طبقات پایین جامعه را انتخاب می کند و گام به گام او را به مرحله ای می رساند که با شیطان هم عهد می شود. ظلالت افراد توسط شیطان در فیلم نشان داده می شود.
سوره شعرا قاعده ارسال پیامبران است. دو پیامبر ابراهیم و موسی علیهما السلام به سمت حکومت ها ارسال می شوند در حالی که ۵ پیامبر دیگر شعیب - نوح - لوط - صالح برای دعوت مردم ارسال می شود. تمامی این پیامبران یک دعوت داشتند که تقوای خدا را داشته باشید و از من که از طرف خدا امده ام تبعیت کنید. همچنین در مقابل این هدایت و تلاش من هیچ توقع پاداشی از شما ندارم.
بر خلاف تمامی آنچه دانشمندان در مورد علت نابودی تمدن ها ذکر می کنند خداوند در این سوره تنها یک علت برای این مسئله بیان می کند و آن بی تقوایی مردم است. خداوند می فرماید هیچ قوم و قریه ای نابود نشد مگر اینکه پیامبری برایشان ارسال شد و دعوت به تقوا کرد و آن ها او را تکذیب کردند.
در ادامه خداوند دکترین خود را بیان می کند که با این حال خداوند عزیز و رحیم است. و به دنبال نابودی این اقوام نبوده بلکه این مردم خود نابودی خود را رقم زدند و با ایستادن در مقابل خداوند عزیز شکست خوردند.
شیطان قوی ترین مدیر استراتژیست است به این معنی که از قوای دیگران برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کند. شیطان نمی تواند قرآن و مانند آن نازل کند ولی می تواند خود بر بعضی از انسان ها نازل شود.
هر آنچه را که خداوند ارسال کرده از پیامبران و قرآن و کتب الهی شیطان سعی در قلب و تحریف آن ها دارد. شیطان تلاش می کند که حرکت پیامبران و امامان ناکام بماند تا از کشته شدن. خود به دست موعود حقیقی جلوگیری کند. او می داند که با گسترش گناهان و ظلم مردم را در حالت غفلتی نگه می دارد که خواهان منجی نباشند . اما نوری را که خداوند برفروزد شیطان و شیطانیان نمی توانند خاموش کنند و تمام اقداماتشان در جهت اهداف الهی خواهد بود.
بعثت پیامبر برای مکارم اخلاق بوده . اخلاق یعنی جا افتادن یک رفتار در ضمیر نا خوداگاه انسان. در نتیجه این اخلاق می تواند مثبت و منفی باشد. مکارم اخلاقی و دعوت پیامبران یعنی تقوا به این معنی است که انسان خود را از چشم خدا ببیند. نه اینکه دنیا را از چشم خود ببینید.
انسان در مقابل تقوای دیجیتال بسیار مراقب است که ابروی خود را از دست ندهد ولی در مقابل خداوند این ترس را ندارد.
بعثت به معنی برانگیختگی برای انجام کاری است و همت استمرار این حرکت و برانگیختگی است. بعثت پیامبر برای ما هم هست. ما نیز باید به سوی خدا برانگیخته بشویم و از این غفلت ها رها شویم.
اولین سیستم ایجابی جامعه هجری بعثت است و در مقابل اولین سیستم سلبی این جامعه غفت است. باید در مردم برانگیختگی ایجاد کنیم و به موازات آن مردم را از غفلت راهایی ببخشیم .