img
img
img
img
shape
shape

دکتر حسن عباسی

Visits Count ۳۷۴

جلسه ۱۰۰ کلبه کرامت دکتر عباسی مهندسی منازعات بخش چهارم - منازعات کلبه


۱

جلسه ۱۰۰ کلبه کرامت
مهندسی منازعات ۴
نزاع بین هرزروی وتربیت است. انسان هم نیاز به تربیت دارد.
دوره ابتدایی باید دوره ی شغاف باشد نه الفبا و ریاضیات. بعد از معرفت خدا و رسو خدا بغض دنیا افضل عبادات است..
دوره های درسی باید به ترتیب دوره شغاف - قلب و ذهن باشد . در دوره های ابتدایی راهنمایی و دبیرستان.
اما آنچه ما به کودکانمان آموزش می دهیم حب الدنیاست.
مرحله دوم کار فرهنگی داشت است. تا بتوانیم سیاست بهداشت را داشته باشیم. یعنی نگهداری بذر و گیاه تازه کاشته شده.. در این مرحله باید از وضعیت مرض و بلا به سلامت برسیم. متغیر های این مسیر رافت و قساوت است.سلامت خود شامل سلامت دین سلامت جسم و سلامت مال است. بر عکس تفکر مدرن که دین را برای جسم میخواهد و جسم را برای مال . در تفکر قرآنی مال برای جسم است و جسم فدای دین می شود. مانند کاری که امام حسین ع انجام داد.
این مرحله سیاست بهداشت و قسط احوالی است.
بر خلاف ۹۰ درجه اول در مرحله سوم هدف رسیدن از بلاهت به حکمت است.برای این کار اول باید آمایش فرهنگی انجام بدیم. یعنی زمین ذهن را شخم بزنیم و آماده بذر پاشی کنیم.سپس باید بذر مناسب تهیه کنیم. این که چه موضوعی باید به فرد آموزش داده شود.سپس مراحل کاشت و داشت است. آفت زدایی است و در نهایت مرحله برداشت. به این مرحله سیاست فرهنگی و قسط برهانی می گوییم.
مرحله بعدی حرکت از حقارت به کرامت است. که در حقیقت سیاست هجری را تشکیل میدهد.و قسط فرقانی است.در مقابل عدالت فرقانی که در ۹۰ درجه اول به آن اشاره کردیم. مهاجر کیست.. مهاجر یعنی نماندن در آنچه که خداوند حرام کرده است. پس چند مرحله وجود دارد. اولی گذر از حرام خدا و نماندن در آن. سپس تقوا . سپس ورع و در نهایت حیا می باشد.
آنچه که از کلبه برداشت خواهد شد حیا خواهد بود.این مرحله بهزیستی است. در ۹۰ درجه اول هدف فلاح و سعادت فردی بود و در این ۹۰ درجه هدف حیات طیبه است.
حیات طیبه یعنی پیروی از شرع خدا به جای حیات خبیثه که از عرف پیروی می کنند. حیات خبیثه همان سکولاریسم است.
در حیات طیبه از شرعی پیروی می کنیم که مفاهیم آن قلب نشده باشد. سپس مراحل نفی سنت ناکارآمد و مرحله حفظ سنت مطلوب را طی می کنیم. یک سیکل وجود دارد برای نو اندیشی دینی - نوگرایی دینی و نوسازی دینی.
در مسائل روزی که پیش می آید نباید به دنبال حرف مطلق باشیم. باید اندیشه ها را بررسی کنیم و بنا به نیاز روز راه چاره پیدا کنیم. باید فرزند زمان خویش باشیم.
در این ۱۸۰ درجه ای که بررسی شد حرکت از کثرت آحاد به امت بود. این می شود روند امت سازی. در این روند حرکت مدیران از مدیریت به هدایت خواهد بود.
در کل اگر بخواهیم بررسی کنیم.مهندسی منازعات قطب های مختلف مشخص می شود. که با یکدیگر تنازع دارند. مثل بلاهت و حکمت. کرامت و حقارت و … سپس وضع موجود و وضع مطلوب مشخص می شود. و مراحل رسیدن به وضع مطلوب رو تبیین می کنیم.

Comments (۰)

Reply