img
img
img
img
shape
shape

دکتر حسن عباسی

دفعات بازدید ۲۹۵

جلسه ۱۱۳ کلبه کرامت دکتر عباسی امنیت فرهنگی


۱

جلسه ۱۱۳ کلبه کرامت

امنیت فرهنگی

همان طور که در جلسه قبلی گفتیم فرهنگ به ذاته حسن و قبح ندارد ولی ادب این گونه نیست و جهت دارد.

در بررسی مسائل یک روش ارسوطیی وجود دارد که برای هر موضوعی یک افراط و یک تفریط قایل است و حد وسط را مناسب می داند. اما در روش شناسی قرآنی بسیاری از موارد ثنویت دارند و حد وسطی برای آن ها وجود ندارد. مثل حق و باطل و نور و ظلمت.

در مورد فرهنگ گفته اند که یک نقطه ضعف فرهنگ آمریکایی این است که هر چیزی را به یک فرهنگ تبدیل می کند. یعنی حتی اگر یک حرکت و جنبش اعتراضی باشد و یا یک حرفی زده شود که توانایی فرهنگ شدن را داشته باشد آن را فرهنگ می کنند. البته فرهنگ در این جامعه در ذیل سرمایه داری است. یعنی وقتی می شود از یک پدیده فرهنگی ساخت و از طریق فروش کالاهای مرتبط با آن فرهنگ پول به دست آورد حتما این کار را انجام می دهند.

یک استراتژیست باید مراقب مواد اولیه تصمیم سازی های خود باشد چرا که نمی توان با مفاهیم منفی تصمیمات درست و صحیح ساخت .

خواص فرهنگی افرادی هستند که فرهنگ درست می کنند . نیاز به دانش آسیب پذیری این گروه است و خطری که آن ها را تهدید می کند دکترینرسیم متاثر از ساینتیسم است. دکترینریسم یعنی ببینم چه کسی این حرف را زده . یعنی شناخت دکتر های این علم و دکترینالیسم یعنی شناخت دکترین های این علم . ساینس علمی است که می توان آن را داشت ولی به آن عمل نکرد. بحرانی که پیش می آید برای این قشر بحران هویت است. یعنی افرادی که خود چیز دیگری هستند ولی می خواهند کس دیگری باشند. تضاد بین دانش و هدف و وضع موجود.

عوام به دنبال توسعه مندی هستند . آسیب این گروه استفاده از روش های توسعه است و تهدید سکولاریسم . بحرانی که ایجاد می شود تضاد مشروعیت و مقبولیت است. راه مقابله با این تهدید راه های رسیدن به رشد به جای توسعه صرف است.

در فرهنگ عمومی نظارت مندی جمعی نیاز است. تهدیدی که مطرح است لسه فر است. و بحران آن قبح زدایی از محرمات است. دکترین مقابله با آن ادب جمعی با امر به معروف و نهی از منکر است.

در فرهنگ خصوصی نظارت مندی فردی مطرح است. تهدیدی که مطرح است آمورالیسم است. یک جامعه بدون امر به معروف و نهی از منکر مرده اس. .بحرانی که به وجود می آید تجری نفس اماره افراد است. و دکترین مقابله با آن ادب فردی و تقوا ست.

نظرات (۰)

پاسخ