دکتر حسن عباسی
Visits Count ۶۶۰جلسه هشتم کلبه کرامت دکتر عباسی درآمدی بر جنین حکمت
۱
روح گرفتن جنین مانند خبر گرفتن ایمان از جهان غیب است. انسان کافر مثل جنینی است که روح به او دمیده نشده است و سقط می شود.در قرآن نزدیک ترین مفهوم به دکترین ایقان و یقین است. دکتر یعنی موقن. هیوم افتخار می کند که ملحد است. در فلسفه با کفر می توان به بالاترین درجات فلسفه رسید. ویتکنشتاین هم اصرار به همجنس گرایی و بروز ان داشت. ولی در حکمت نمی توانید با کفر به مراتب بالا رسید. اصلا نمی توان به جایی رسید.
سه مرحله داریم . مومن موقن و محسن. یقین به سه قسمت علم الیقین. عین الیقین. حق الیقین تقسیم می شود.
انیبا شنیدند و یا دیدند عمل کردند و امدن به ما گفتند. ما گوش می کنیم. به آن عمل می کنیم و می رویم که ببینیم.
عقل بدون وحی معنایی ندارد. حوزه عقل قلب است.عقل هبه است کسب کردنی نیست. کارهای انبیا اکثرا خرد پایه نبوده در زمان خودش . مانند کشتی سازی حضرت نوح در بیابان.
سیر علم غربی از مشاهده شروع می شود. جایگاه عصمت در حکمت بسیار مهم است. در حکومت انسان ها هم باید کسی در راس کار باشد که مقرون به عصمت باشد.
دیدمان وحیانی به دیمان طبیعی منجر می شود و در نهایت به دیدمان عقلانی می رسد.
مورد اولی عصمت مطلق می خواهد. که اکتسابی نیست و حوزه قدسی است.
مورد دوم نیازی به عصمت ندارد و با اجتهاد و اکتساب همراه است و حوزه عرفی است.
مورد سوم نیازمند عصمت نسبی است و با اکتساب و اجتهاد همراه است و حوزه قدسی است.
سیاستی که امر به معروف و نهی از منکر نکند دینی نیست.
علم طبیعی - شرعی - فطری و حقیقی گونه های مختلف علم است.
مفهوم دل فارسی در عربی به چهار سطح تقسیم می شود.
صدر که محل الهام است.
قلب که محل ایمان است.
فواد که محل مشاهده حق است
شغاف که محل حب و بغض هاست.
برای حکیم شدن دل شناسی بسیار مهم است. باید این چهار بخش را بشناسیم.و نسبت به سلامت آن ها بکوشیم.