img
img
img
img
shape
shape

دکتر حسن عباسی

دفعات بازدید ۴۱۴

جلسه ۱۲۶ کلبه کرامت دکتر عباسی طرح یوسف


۱

جلسه ۱۲۶ کلبه کرامت

طرح ریزی استراتژیک

طرح یوسف

در طرح ریزی استراتژیک باید به ظرفیت های انسان توجه کرد. یکی از ظرفیت های انسان شغاف است. ظرفیت دوست داشتن و دوست داشته شدن. این ظرفیت الویت اصلی در تربیت را دارد و قبل از تربیت ذهن باید در نظر گرفته شود. انسان می تواند سواد نداشته باشد و مسایل ذهنی را نیاموزد اما نمی تواند از محبت دریغ شود. محبت از آغاز به دنیا آمدن در به آغوش کشیده شدن شروع می شود.

اما در مقابل این ظرفیت در فلسفه انسان را صرفا حیوانی شهوانی در نظر میگیرند که تمام کشش و کنش های عاطفی او را در فلسفه سکس تعریف می کنند. در حالی که در عمده داستان های عاشقانه کلاسیک وصال مطرح نبوده . صرفا این دوست داشتن و فراغ موضوعیت داشته .

برای هر موضوعی ۶ پرسش مطرح کردیم . چیستی چرایی چگونگی چه جایی چه زمانی و چه کسی .

در پرسش از چرایی اگر از پاسخ کلمه برای را حذف کنیم فلسفه آن موضوع مشخص می شود.

برای مثال در پرسش از چرایی شغاف می گوییم برای حب و بغض . حالا مشخص می شود که فلسفه شغاف حب و بغض است. حالا حب و بغض را مشخص می کنیم حب و بغض چیست. حب و بغض در حقیقت تمام دارایی انسان است. پرسش بعدی این که حب و بغض چگونه کار می کند. از طریق دیدن و شناخت و طلب کردن است. . حالا می گوییم حب و بغض چرا هست. برای محرمیت . پس فلسفه حب و بغض محرمیت است. فلسفه محرمیت طلب است. و فلسفه طلب زوجیت است. فلسفه زوجیت انس است. یعنی رابطه ای که هیچ چیز دیگری آن را مخدوش نمی کند. مانند انس انسان با خدا در نماز که به حضور قلب یاد می شود. یا انس حضرت ابراهیم با خدا هنگامی که به درون آتش پرتاب می شود.

حکمت انس نیز سکینت است .برای فروهش هیجانات . یعنی فلسفه ازدواج در قرآن ارامش و سکینت است. و ازدواجی که به این نتیجه نرسد از هدف خود فاصله گرفته است.

انسان از دو ریشه نسیان و انس گرفته شده است. اما ساحت انس گیری انسان فراموش شده . و ظرفیت فراموشی و نسیان برجسته شده. فراموشی خود و خدا.

نظرات (۰)

پاسخ