برای دیدن نسخه اصلی کلیک کنید
چهارشنبه ۱۱ خرداد

دکتر حسن عباسی

دفعات بازدید ۸۶۸

سخنرانی دکتر عباسی در مورد تئوری انقلاب ها و انواع انقلاب ها از نوع ساختار


۱

سلام.

انقلاب ها از منظر شکل گیری می توانند حالت جنینی داشته باشند یا به صورت تخم مرغ باشند . از این منظر که دسته ای از انقلاب در ابتدای پیدایش مانند جنین انسان اجزا و قسمت های مختلف آن مشخص است. دست و پا و سایر اجزا در مقیاس کوچک وجود دارد و در گذر زمان رشد می کند . اما دسته از انقلاب ها به صورت تخم مرغ است . در ابتدا یک شکل ثابت دارند و درون آن نیز مایع است. بعد از گذشت مدت زمانی این تخم شکسته می شود و آن زمان است که شکل و ویژگی های واقعی این موجود و انقلاب مشخص می شود. متخصصان انقلاب ایران را از نوع دوم می دانند. که در بازه های مختلف اجزای این موجود ظهور و بروز پیدا کردند.

اصول گرایی در منظر سیاسی از نظر ما به معنای اصول انقلاب نیست. بلکه اصول و فروع دین است. یعنی جامعه شیعی ۵ اصل دین و ۱۰ فرع دین دارد که این ها از نظر ما اصول انقلاب هستند و اگر کسی ادعای اصول گرایی دارد باید مطالبه گر این ۱۵ نکته باشد. اگر یک قسم از این ۱۵ مورد رعایت نشود یا ترک شود ما پایبند به اصول نیستیم. اگر عدالت بن مایه اصلی یک دولت می شود و رهبری از دانشجویان می خواهد مطالبه عدالت کنند به خاطر همین نکته است که عدالت دومین اصل دین ما می باشد.

عدل یعنی هر چیزی سر جای خودش باشد. معادل با حق است . یعنی چه چیزی مشخص می کند که جایگاه هر چیزی چیست. آن حق است. قسط چیست؟ اینکه سهم هر کس به او داده شود. اگر عدالت جنبه نظری دارد اما قسط جنبه عملی و ملموسی دارد. دولتی که حرف از عملگرایی می زند نباید دیدگاه غربی داشته باشد . ما در دین عمل صالح داریم. یعنی هر عملی درست نیست . عمل صالح داریم و عمل فاسد. عمل صالح هم در صورت مورد قبول است که در راستای ایمان باشد.

یعنی عملی که انجام میدهیم باید در راستای یک عقبه فکری باشد تا نتیجه بخش باشد.

تفکری که ارسطو دنبال می کرد و حتی حوزه های ما آن را قبول داشتند تا شهید مطهری حالت تثلیثی دارد. یعنی هر صفتی یک حد اعتدال دارد یک حد افراط و یک حد تفریط . در صورتی که در دین و گفته ی امامان همچین چیزی نداریم .قرآن تفکر توحیدی را مطرح می کند. تفکری که الله در مقابل طاغوت است. ایمان در مقابل کفر. حد وسط ایمان و کفر چیست؟

انصاف در تعریف امام صادق به معنی این است که نفس انسان تابع عقل باشد نه بر عکس . هر چقدر در جامعه این مسئله بیشتر رواج پیدا کند جامعه به عدالت و انصاف نزدیک می شود.

یک ماه رمضان که انسان ها کمی با نفس خود مخالفت می کنند آمار جرم و جنایت به طرز چشم گیری کاهش پیدا می کند. در حدی که پلیس بین الملل که آمار جرم و جنایت همه کشور ها را جمع آوری می کنند تصور می کنند ایران در یک ماه از سال گزارش ارائه نمی کند.

اگر خدا محوریت داشته باشد و حق با خدا باشد نه انسان. اگر خدا محور و مرکز پرگار تمام کار های ما باشد . تمام جایگاه ها مشخص می شود . هر چیزی را کجا باید بگذاریم. و عدالت و انصاف محقق می شود.

صوت کامل این سخنرانی را گوش کنید.